11 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 Onderwijs Het onderwijs op de WZ is opgebouwd uit verschillende factoren: onderwijskundige doelen en didactische aanpak, de organisatie van het onderwijs in de vier afdelingen en de facilitaire zaken. De leerlingbegeleiding is een belangrijk onderwijsaspect. In de missie verwoorden we onze onderwijskundige visie. In het kort: • We erkennen en spelen in op verschillen tussen leerlingen. • Het onderwijsaanbod leidt tot een brede ontwikkeling van de leerling. • De leerling leert actief, in samenwerking en zelfstandig. • Er is samenhang tussen de vakken. Onderwijskundige doelen Het doel van het WZ-onderwijs is dat elke leerling de school verlaat met een passend, optimaal diploma. Hij is voldoende toegerust om zelfstandig de stap naar het vervolgonderwijs te zetten. Om dat te bereiken is het essentieel dat we verschillen tussen leerlingen opmerken, honoreren en benutten. Alleen zo bereikt de leerling een zo hoog mogelijk niveau aan kennis, inzichten en vaardigheden. Het onderwijs moet daarnaast bijdragen aan de brede persoonlijke en maatschappelijke vorming van de leerling. Ook de sociaalemotionele, creatieve, lichamelijke, culturele, geestelijke en technische ontwikkeling van leerlingen staat centraal. In de bovenbouw en in de toekomst ook in de onderbouw lopen de leerlingen een maatschappelijke stage, waarbij zij zich oriënteren op de samenleving. Ook de activiteiten buiten de lessen leveren een belangrijke bijdrage aan de vorming van leerlingen. Leerlingen zijn actief in de schoolkrantredactie, de Bigband, de Vocalgroup en Challenge. Er zijn klassenavonden en feesten, en op de schoolsite staan verslagen en foto’s van internationale uitwisselingen, het brugklaskamp en excursies. Didactische aanpak: het leren actief, samenwerkend en zelfstandig leren stimuleert de creativiteit en de zelfstandigheid van de leerling. De docenten dagen de leerlingen hiertoe uit. Een actieve en zelfstandige houding is een middel om veel te leren. We streven ernaar een goede balans te vinden tussen het zelfstandige, activerende leren en begeleide, klassikale kennisoverdracht. De leerlingen krijgen te maken met actieve werkvormen, waarbij ze steeds meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun schoolwerk. In het dagelijks leven merkt de leerling dat er samenhang is tussen situaties en benodigde kennis. De leerling leert nieuwe kennis toepassen, waardoor hij weer verder kan. Kennis blijft dus beter hangen als de leerling weet waarom hij iets leert. Op de WZ werken docenten daarom aan steeds meer samenhang tussen de vakken. Bijvoorbeeld in projecten waarbij leerlingen kennis van verschillende vakken nodig hebben om de opdrachten rond een centraal thema te maken. WZ Big Band De Big Band is al 20 jaar een begrip op de WZ. Naast jazz speelt de band veel poparrangementen en stukken uit bekende musicals. Ook zingen er tijdens de optredens vaak zangers en zangeressen mee, allen leerlingen van de WZ. Muzikale leerlingen zoals jij maken de Big Band tot een groot succes op school, en ook binnen en buiten de regio. Het repertoire wordt in samenspraak met alle bandleden gekozen, besproken en uitgevoerd. De Big Band staat onder leiding van Pieter Boer, docent muziek en groot liefhebber van jazz. D Swingende vriendschappen Samen spelen in de Big Band maakt je WZ-tijd extra swingend en leuk: je maakt veel nieuwe vrienden. De meeste leerlingen spelen ook na hun eindexamen nog mee, sommigen al 6, 7 of 8 jaar. De sfeer is gezellig en je zult merken dat er onderling veel respect is voor elkaars muzikale kunnen. BIG De Big Band is echt BIG en schitterend, vooral ook door al die glimmende koperblazers. Er zijn maar liefst tien saxofoons, vijf trompetten en twee trombones. Daarnaast zijn er klarinetten, fl uiten, een piano en keyboards, percussie en drums. On stage De Big Band oefent niet voor niets! Er zijn vier cd’s uitgebracht met uiteenlopend repertoire. Je laat met je bandgenoten ook live van je horen tijdens vieringen en bijzondere gelegenheden op school. Bovendien speelt de Big Band ook buiten school: van begeleiding tijdens kerkdiensten tot buitenlandse optredens in Duitsland en het Prinses Christina Concours (november 2010). Meedoen? De meeste leerlingen van de Big Band spelen al in een van de plaatselijke blaasorkesten of zijn als enthousiaste leerlingen verbonden aan een muziekschool. Vind jij het leuk om muziek te maken? Bespeel jij al één van de hierboven genoemde instrumenten op een niveau dat bij de band aansluit? Dan ben jij vast een geschikte BB’er. Je bent van harte welkom! Kamerlingh Onnesdreef 4 2871 JN Schoonhoven T 0182 39 05 39 algemeen@csgwillemdezwijger.nl www.csgwillemdezwijger.nl Meer weten? Ontdek en check de Big Band op www.csgwillemdezwijger.nl of zoek op www.youtube.com onder bigband WZ. De Bigband folder WZ danst! WZ M Met Expression en Challenge heeft de WZ al jaren twee dans groepen van formaat in huis. Dans- en percussiegroep Challenge heeft al verschillende prijzen gewonnen bij landelijke wedstrijden. Tien meiden dansen en twee jongens begeleiden de groep op drums en andere slaginstrumenten. 22 meiden vormen de jazzdansgroep Expression. De nieuwe groep Dimension is er speciaal voor jongens met danstalent en lef! In de drie dansgroepen doen leerlingen uit alle leerjaren en niveaus mee. Er is veel respect voor elkaars danskwaliteiten. Energie De leerlingen repeteren één tot enkele malen per week voor de vele optredens en schoolvoorstellingen die ze verzorgen in het land. Naast alle lesuren en het huiswerk zorgt het dansen dus wel voor een druk bestaan. Ondanks dat je er lichamelijk moe van wordt, krijg je er ook energie van en je hebt een hoop plezier samen. Bovendien leer je hoe je je kunt presenteren en dat is best handig als je een spreekbeurt houdt. Sommige leerlingen worden door die optredens minder verlegen. Talent Er is veel animo voor de dansgroepen en bij de jaarlijkse Audities kunnen maar een paar leerlingen worden geplaatst. Omdat er zoveel belangstelling is, is het examenjaar ook het laatste dansgroepjaar. Dan is er weer ruimte voor nieuwe talentvolle dansers, misschien wel voor jou! Want dat is wat de WZ belangrijk vindt: ruimte geven om je vele talenten te ontwikkelen. Kijken en luisteren Gelukkig treden de groepen ook vaak op, bijvoor beeld tijdens schoolavonden. Dan geniet je van dans en expressie door ernaar te kijken. De muziek is heel afwisselend, net als de dans. Misschien krijg je wel een goed dansidee voor een swingfeestje, de MAD-night of de klassenavond! Enthousiast De leidster/choreograaf van Challenge en Expression is Netty Mak en haar dochter Nienke leidt Dimension. Ze zijn beiden enthousiaste dansers met veel ervaring en ze vinden het heerlijk om samen met de groepen verrassende acts, mooie shows of een boeiende schoolvoorstelling te maken. Kamerlingh Onnesdreef 4 2871 JN Schoonhoven T 0182 39 05 39 algemeen@csgwillemdezwijger.nl www.csgwillemdezwijger.nl Meer weten? Surf naar www.csgwillemdezwijger.nl Ontdek Challenge op www.challengedp-group.nl of kijk op www.youtube.com onder Challenge WZ. De Challenge folder Pagina 10
Pagina 12Heeft u een presentatie, pageflip of euitgaves? Gebruik Online Touch: artikel digitaal bladerbaar maken.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home