17 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 Doen we de goede dingen en doen we die dingen ook goed? Kwaliteit Kwaliteitszorg betekent dat directie en personeel het onderwijs op de Willem de Zwijger continu proberen te verbeteren. Zij stellen zich hierbij geregeld de vraag: doen we de goede dingen en doen we die dingen ook goed? Ook door gesprekken met ouders, leerlingen, bestuur, inspectie en collega’s op andere scholen wordt duidelijk hoe we ons onderwijs kunnen verbeteren. Als de kwaliteit op een punt te wensen overlaat, is het goed om daar melding van te maken. Er is voor ernstige klachten een klachtenreglement. Kwaliteitsbeleid; behaalde resultaten De kwaliteit van een school heeft te maken met het optimaal benutten van de mogelijkheden van leerlingen: ‘eruit halen wat erin zit’. De WZ streeft voortdurend naar kwalitatief hoog onderwijs, waarin zowel de leerling als de medewerker zich optimaal kan ontwikkelen. ‘Ruimte voor talent’ geldt voor leerlingen én medewerkers. Onderwijskwaliteit is zichtbaar in beleidskeuzes, de kwaliteit van de docenten, de materialen, de begeleiding en de wijze waarop het onderwijs wordt geëvalueerd. De schoolresultaten en de verantwoording van het gevoerde beleid zijn te vinden op www.schoolvo.nl, in de Vensters voor Verantwoording. In het publieksjaarverslag doet de WZ verslag van de kwaliteit, ontwikkelingen en resultaten van het voorgaande schooljaar. Kwaliteit is meetbaar, maar is niet uitsluitend weer te geven in cijfermatige kwaliteitsnormen van door- en uitstroom en examenresultaten. Klachtenregeling en vertrouwenspersoon In het kader van de kwaliteitswet heeft de WZ een klachtenregeling ingevoerd. Deze regeling maakt het mogelijk om klachten voor te leggen aan een klachtencommissie. De klager meldt zijn klacht bij de interne contactpersoon: G. Griffioen. Deze contactpersoon verwijst zo nodig naar de vertrouwenspersoon, mevrouw M. van den Dool. Zij gaat na of bemiddeling een oplossing kan bieden of dat de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Het gaat om klachten waarmee de betrokkene bij de mentor of afdelingsleider niet terechtkan, of waarvan de betrokkene vindt dat ze niet goed afgehandeld worden (bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten, of over de begeleiding en beoordeling van leerlingen). De school heeft zich aangesloten bij de klachtenregeling van de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs. Deze landelijke commissie behandelt klachten over gedragingen en beslissingen, bijvoorbeeld van leerlingen, personeelsleden, directie of bevoegd gezag in onder andere het voortgezet onderwijs. www.klachtencommissie.org Pagina 16
Pagina 18Heeft u een gids, noviafacts of digitale onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine online bladerbaar uitgeven.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home