R u i m t e v o o r t a l e n t 2 . 0 23 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 De uitwisseling met scholen uit onder andere Duitsland en Frankrijk heeft een belangrijk vormend karakter. Het vormt een hoogtepunt in de schoolcarrière en het vergroot de zelfstandigheid, de Engelse taalvaardigheid en de sociale vaardigheden van de leerlingen. De uitwisseling maakt deel uit van het lesprogramma, waarbij verschillende vakken samenwerken: Engels voor de voertaal, aardrijkskunde en de kunstvakken. In de toekomst zullen meer vakken meedoen. De maatschappelijke stage in het vmbo is volop in ontwikkeling en wordt uitgebouwd naar een periode van 72 uur. Sector, studie en beroepskeuze Om ervoor te zorgen dat de aansluiting op vervolgopleidingen goed verloopt, kiezen de leerlingen aan het einde van de derde klas een sector. Op de WZ kiezen ze uit techniek, zorg, welzijn, landbouw en economie. Na de sectorkeuze volgt de bijbehorende vakken keuze, in nauw overleg tussen mentor, leerling, ouders en decaan. Er is veel aandacht voor de verschillen tussen leerlingen: persoonlijke kwaliteiten staan centraal tijdens de oriëntatie op vakkenpakketkeuze. De decaan begeleidt de leerlingen intensief. Er is een aantal verplichte vakken, algemene vakken en keuzevakken uit het vrije deel. Een extra examenvak – het zevende vak – is meer regel dan uitzondering. Hiermee vergroot de leerling zijn ontwikkelingsmogelijkheden. De eerste oriëntatie op studie en beroep vindt plaats in de derde klas tijdens snuffeldagen en workshops van ROC’s. In de toekomst zal het verbindend leren toenemen: loopbaangericht leren staat daarbij centraal. Er worden verbanden gelegd tussen interesses en capaciteiten van de leerling en tussen theorie en praktijk. Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een gebruiksaanwijzing, issuu of e-sportbladen? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal uitgeven.

WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication