R u i m t e v o o r t a l e n t 2 . 0 25 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 In havo 3 bereiden de docenten de leerlingen voor op de werkwijze in de Tweede Fase. Leerlingen werken met lesplanners en de toetsstof wordt elke keer wat omvangrijker. In havo 4 en 5 wordt het actief en zelfstandig leren verder uitgebouwd. De docenten zorgen voor een duidelijke (opdrachten)structuur, die de leerlingen houvast biedt. De docent kan hierdoor ook de voortgang goed controleren. De activerende didactiek wordt stapsgewijs ingevoerd. Daarbij wordt ook overgegaan van docentgestuurd onderwijs naar een meer leerlinggestuurd onderwijs. Profiel-, studie- en beroepskeuze Tijdens de mentorlessen in havo 3 vindt het project keuzebegeleiding plaats. In de loop van het derde leerjaar kiezen de leerlingen immers een profiel voor de Tweede Fase: Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek. Naast de vakken uit het gemeenschappelijk en profieldeel kiest de leerling een vak in het vrije deel. De profielkeuze komt tot stand in nauw overleg tussen leerling, ouders, mentor en de decaan. Als voorbereiding op de studiekeuze nemen de leerlingen uit havo 3 deel aan het project Workshadowing, waarbij ze even in de schaduw staan van een beroepsbeoefenaar. Tijdens de arbeidsoriëntatie in havo 4 lopen de leerlingen mee in een werksituatie. Vaak heeft deze oriëntatie een belangrijke stimulerende werking op de motivatie van de leerlingen. De havo 4-leerlingen hebben daarnaast gedurende de helft van het schooljaar een wekelijkse mentorles, waar de mentor extra aandacht geeft aan studievaardig heden, houding en motivatie. Pagina 24
Pagina 26Scoor meer met een online winkel in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home