R u i m t e v o o r t a l e n t 2 . 0 27 De leerling heeft de kennis uit verschillende vakken nodig om zijn leerdoel te bereiken of een oplossing te vinden. Het WZ-net ondersteunt deze processen. Het is de elektronische leeromgeving waarin leerlingen zelfstandig individueel en samen kunnen werken. Ze worden hierbij op enige afstand gecoacht door hun docenten. Daarnaast zijn er de mentorlessen, waarbij de mentor de leerlingen begeleidt waar het gaat om studievaardigheden en planning van het werk. De WZ vindt dat burgerschapsvorming een taak is die ook bij de school hoort. De maatschappelijke stage is daarom een verplicht onderdeel van het programma van toetsing en afsluiting. Op het vwo passen docenten het onderwijs waar -mogelijk aan de individuele leerling aan door te variëren in werkvormen en in te spelen op leerstijlen en de interessegebieden van de leerling. Ook de variatie in verdiepings- en verrijkingsstof doet recht aan de verschillen tussen leerlingen en maakt het onderwijs uitdagend. De activerende didactiek wordt stapsgewijs ingevoerd: veertig procent van de lessen is nu leerlinggestuurd, zestig procent docentgestuurd. Over enkele jaren ligt die balans andersom. Profiel-, studie- en beroepskeuze Het vwo bereidt voor op een wetenschappelijke studie. De keuze van het profiel in vwo 3 bepaalt in grote mate welke studiemogelijkheden er zijn. Er zijn vier profielen: Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek. Naast de vakken uit het gemeenschappelijk en profieldeel kiest de leerling een vak in het vrije deel. De profielkeuze komt tot stand in nauw overleg tussen leerling, ouders, mentor, decaan en afdelingsleider. Bij het profielwerkstuk worden vwo-leerlingen gestimuleerd om op onderzoek uit te gaan en zich ook buiten de WZ te laten voorlichten en scholen. Pagina 26
Pagina 28Heeft u een handleiding, digi magazine of eonderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: vakblad converteren naar een digitale publicatie.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home