Bi jdr agen aan betere z org Nostalgiemedia voor dementerende ouderen: lekker bladeren door De tijd van je leven • Projecten 2011 • Ontwikkelingen • Toegekende projectsubsidies • Speciale projecten • Projectportretten De uitdaging Door het progressieve karakter van dementie zakken ouderen met dementie langzaamaan steeds verder weg in zichzelf en worden daarbij soms onzeker, onrustig. Bovendien neemt de gelijkwaardigheid in het contact met familie, verzorgers en vrienden steeds meer af. Orthopedagoog Marianne Maas en coördinator Kunst en cultuur Wendy van Zon van Nostalgiemedia wilden deze negatieve spiraal helpen te doorbreken en dementerende ouderen ‘een goed gevoel bezorgen’. Daarvoor hebben ze in 2007 al een innovatief product voor een provinciale Ontwerpwedstrijd Dementie ontwikkeld: De tijd van je leven, een thematisch tijdschrift speciaal voor dementerenden. Maar hoe maak je nog meer dementerende lezers blij? Het resultaat In tijdschriftenland waren mensen met dementie een vergeten doelgroep. Sinds 2008 echter verschijnt elk kwartaal De tijd van je leven: 16 pagina’s kijk-, luister-, voel- en ruikplezier. Dit zorgvuldig ontwikkelde en geteste thematische tijdschrift doet een beroep op het langetermijngeheugen van deze bijzondere doelgroep. Juist de korte teksten en het vele beeldmateriaal in combinatie met een geluidsfragment, een geursensatie en een tastbaar element bieden de oudere alle mogelijkheid om met eigen verhalen of associaties te komen. Maas: “We gebruiken alleen maar nostalgische beelden, structuren, geuren en geluiden. Die confronteren deze mensen met wat ze nog wél goed weten. Het zorgt bovendien voor een opleving van hun aanwezigheid in het heden en maakt wederzijds contact mogelijk. Ze krijgen hierdoor weer meer grip op hun situatie. Ze ervaren weer zelfvertrouwen, focus en meer rust. Als we bij het pretesten zien dat de mensen er echt blij van worden, dan hebben wij ook een hele goede dag.” Nostalgiemedia heeft bewust gekozen voor het ontspannende, laagdrempelige van een betaalbaar tijdschrift dat op elke salontafel kan liggen om op te pakken en door te bladeren. De bijdrage projectportret 1 23 ......................................................................... DE TIJD VAN JE LEVEN ......................................................................... horen - ruiken - voelen - zien - proeven 5 nn Nostalgiemedia wil ook de thuiswonende mensen met dementie bereiken. Maas: “Het blad wordt in instellingen goed ontvangen door bewoners en professionals. We hebben daarnaast een hele onverwachte doelgroep gekregen in de kleinkinderen die dit blad kopen als ze op bezoek gaan bij hun dementerende opa of oma. Die 16 pagina’s hebben zij natuurlijk zo uit, maar voor hun grootouders is het genoeg input om hun herinneringen en verhalen los te maken en te delen. Het is helemaal te gek dat we met de bijdrage van FNO de kans hebben gekregen om het blad professioneler op te zetten en de oplage te vergroten.” Meer lezen? www.detijdvanjeleven.com P ubliek s v erslag 2011 ervaar en beleef € 9,95 los exemplaar / € 38,00 jaarabonnement # Deel 5 ©2011 Nostalgie Media Feest Pagina 22
Pagina 24Heeft u een brochure, onlinemag of e-mailings? Gebruik Online Touch: jaarverslag online plaatsen.
FNO Jaarverslag 2011 Lees publicatie 1Home