13 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 Een veilige leeromgeving is een voorwaarde voor leren Leerlingbegeleiding Een veilige leeromgeving waar leerlingen en medewerkers elkaar goed kennen en kunnen vertrouwen, is een voorwaarde voor leren. De leerlingbegeleiding is daarom een wezenlijk aspect van het onderwijs op de Willem de Zwijger. Onder leerlingbegeleiding verstaan wij begeleiding bij de schoolprestaties, maar ook begeleiding naar een evenwichtige persoonlijke ontwikkeling. De mentor is de spil van de begeleiding. Daarnaast zijn deskundige begeleiders actief die de leerlingen helpen bij hun studiekeuze, lastige vragen, leef-, leer- en studievaardig heden. Om de veilige omgeving te handhaven is er onder andere een pestprotocol. Mentor/mentorlessen Elke klas krijgt een mentor toegewezen. Deze docent is het aanspreekpunt voor de leerlingen en hun ouders. De mentor volgt de studieresultaten en kent de persoonlijke omstandigheden van de leerlingen. Met die gegevens voert de mentor gesprekken met de leerlingen. Het gaat daarbij niet alleen om het behalen van optimale studieresultaten, maar ook om hun welbevinden. Ouders worden zo veel mogelijk betrokken bij de begeleiding. Tijdens de wekelijkse mentorles in de brugklas leren de leerlingen hun weg te vinden in de school. De men tor begeleidt ze bij de aanpak van hun schoolwerk en besteedt aandacht aan hun welbevinden. In andere leerjaren is er tijdens de mentorlessen ook aandacht voor oriëntatie op studie en beroep. Decaan Het is belangrijk dat leerlingen zich al vroeg oriënteren op vervolgstudies en beroepen. De leerweg en de keuze van vakken en profielen moeten immers worden afgestemd op capaciteiten en interesses van de leerlingen. Deze oriëntatie vergroot vaak ook hun motivatie. De drie decanen van vmbo-t, havo en vwo begeleiden deze oriëntatie op studie en beroep (OSB). Orthopedagoog De orthopedagoog begeleidt leerlingen met fundamentele leer problemen. Bovendien biedt de orthopedagoog handreikingen aan docenten om leerlingen in de les tot hun recht te laten komen. Ook als er leerlinggebonden financiering aangevraagd moet worden, begeleidt de orthopedagoog dat traject. De orthopedagoog maakt deel uit van het Zorg Advies Team (ZAT). Dyslexiecoach Een dyslexiecoach is bemiddelaar tussen de leerling, ouder en docent om problematiek rondom dyslexie voor de betreffende leerling zo veel mogelijk weg te nemen. Naar aanleiding van informatie van de basisschool, leerling en docenten maakt de dyslexiecoach een zorgpas. Deze persoonlijke pas informeert docenten op welke wijze zij om moeten gaan met de geconstateerde dyslexie. Ook als docenten vermoeden dat een leerling dyslectisch is, onderneemt de dyslexiecoach stappen. De dyslexiecoach heeft wekelijks (telefonisch) spreekuren. Kolderdag eindexamenleerlingen Pagina 12

Pagina 14

Interactieve web folder, deze club blad of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digitale uitgaven.

WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication