Deel 1: De schoolorganisatie Remediale hulp Aan het begin van het cursusjaar worden de brugklassers gescreend op dyslexie met behulp van het computerprogramma Muiswerk. Voor leerlingen met dyslexie of mogelijke dyslexie is er in de eerste twee leerjaren remediale hulp voor Nederlands en voor de moderne vreemde talen. In overleg met de leerling kijken we welke hulp de leerling nodig heeft en hoelang deze hulp noodzakelijk is. Blijkt de hulp onvoldoende effectief dan kan er een dyslexieonderzoek plaatsvinden in samenwerking met een GZ-psycholoog. Daarnaast bieden wij in de eerste vier leerjaren ook reken- en taallessen aan. Aan de hand van de basisschoolresultaten (onderwijskundig rapport) delen we de brugklasleerlingen in. Leerlingvolgsysteem/privacy De leerling wordt zorgvuldig begeleid in zijn schoolcarrière. Mentorgesprekken, leerlingbesprekingen binnen de afdeling, voorbesprekingen van de leerlingbespreking tussen mentor en afdelingsleider en leerlingbespreking zijn bedoeld om meer informatie te krijgen over de leerling en een advies te geven over de te volgen lijn. Schoolresultaten, testuitslagen, gespreksverslagen en afspraken komen in het leerlingvolgsysteem bij de mentor te staan. Hij draagt deze informatie over als de leerling in een volgend jaar een andere mentor krijgt. Het leerlingvolgsysteem is alleen toegankelijk voor hen die hiervoor van de schoolleiding toestemming hebben gekregen. De WZ houdt zich aan het privacyreglement, opgesteld door de Besturenraad. Het ministerie van OCW heeft met dit reglement ingestemd. Het gehele privacyreglement vindt u op de schoolsite. 14 Vertrouwenspersoon/counselor De vertrouwenspersoon (of: counselor) is er voor leerlingen die er zelf even niet meer uitkomen of die zich niet op hun gemak voelen binnen de school. De leerlingen kunnen op eigen initiatief naar de vertrouwenspersoon voor een gesprek. Ook de mentor kan leerlingen doorverwijzen. Naast counselor is de vertrouwenspersoon ook conflict bemiddelaar. Zorgcoördinator De zorgcoördinator overziet het totale zorgbeleid en coördineert naar samenhang in uitvoering. Zij is daarbij adviseur voor de schoolleiding en coacht collega’s waar het uitvoeringstaken betreft. Zorg Advies Team (ZAT) Het ZAT bestaat uit de zorgcoördinator, de schoolmaatschappelijk werker, de orthopedagoog, de vertrouwenspersoon, de leerplichtambtenaar en vertegenwoordigers van Bureau Jeugdzorg en de GGD. Het ZAT komt elke 6 weken bijeen. Indien voor een mentor de zorg over een leerling te groot wordt, kan met medeweten van leerling en ouders een beroep worden gedaan op de deskundigheid van dit team. Verwijzingen naar interne of externe hulpverlening kunnen vanuit het ZAT worden geadviseerd. Schoolmaatschappelijk werker De schoolmaatschappelijk werker richt zich op preventie. Door in een vroeg stadium met kinderen en ouders te praten, kan sneller worden gereageerd met passende hulp ter voorkoming van erger. Als blijkt dat hulp nodig is, kan de schoolmaatschappelijk werker doorverwijzen naar Bureau Jeugdzorg, de GGD of andere instellingen. De schoolmaatschappelijk werker is elke week één dag op school. Pagina 13
Pagina 15Heeft u een club blad, pageflip of e-relatiemagazines? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus van pdf naar online converteren.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home