Deel 2: Onderwijs in vier afdelingen WZ-leren: onderwijskundige uitgangspunten per afdeling ingevuld Onderwijs in vier afdelingen Op de Willem de Zwijger is de afdelingstructuur ingevoerd. Een vaste groep docenten geeft minimaal twee jaar zeventig procent van hun lesgevende taak aan een vaste groep leerlingen. Er zijn vier afdelingen gevormd: onderbouw vo, vmbo-t, havo en vwo. Het schema met de verdeling van de klassen over de afdelingen staat vermeld bij elke afdeling. Na enige schoolbrede praktische informatie is in dit deel alle relevante informatie geordend per afdeling. Daar staat de vertaling van de onderwijskundige uitgangspunten naar de inrichting van het onderwijs in de afdeling centraal: hoe gaan docenten om met verschillen tussen leerlingen, hoe is het activerende, samenwerkende en zelfstandige leren ingericht, hoe wordt de samenhang tussen de vakken ingevuld, en welke activiteiten dragen bij aan de brede ontwikkeling van de leerling? Kortom: het WZ-leren wordt per afdeling ingevuld. Schoolbrede onderwijsinhoudelijke zaken Lessentabellen Lessentabellen geven een overzicht van het aantal lesuren per week in een schooljaar. De actuele lessentabellen staan compleet op de schoolsite, evenals de lijst met de verklaring van de roosterafkortingen. Periodisering Een aantal vakken wordt echter geclusterd in een of twee periodes. Deze clustering van uren garandeert een betere voortgang en is dus efficiënter. Er zijn vier periodes per jaar. rapportageboekje In leerjaar 1 en 2 en in vmbo-t klas 3 noteren leerlingen alle resultaten van schriftelijke overhoringen in een rapportageboekje. Hierin staan ook de gespreksonderwerpen van overleg tussen leerling en mentor. De leerling heeft het boekje altijd bij zich. Zo kunnen ouders hun kind begeleiden bij alles wat het op school beleeft. Cijferinzage en eindapport De leerling ontvangt aan het einde van het schooljaar een cijferrapportage: het overgangsrapport. Gedurende het schooljaar kunnen ouders de cijfers van hun kind inzien in de cijferadministratie op de schoolsite. Overgang De overgang naar leerjaar 3 en hoger gebeurt op basis van overgangsnormen en een vaste procedure. Deze bepalen het te volgen niveau. In de basisvorming maakt de afdeling daarnaast gebruik van het kwadrantmodel. De overgangsnormen en -procedure staan integraal op de schoolsite. Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) Het PTA geeft een overzicht van het schoolexamen in 3 en 4 vmbo-t, 4 en 5 havo en 4, 5 en 6 vwo. Het bevat een overzicht van toetsen en opdrachten per leerjaar. Een aantal vakken waar geen centraal landelijk examen voor is, sluit de leerling al af in 3 vmbo-t, 4 havo en 4 en 5 vwo. 20 Pagina 19
Pagina 21Interactieve erelatiemagazine, deze boek of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van digi uitgaven.
WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home