R u i m t e v o o r t a l e n t 2 . 0 21 CSG WILLEM DE ZWIJGER SCHOOLGIDS 2012-2013 wo Onderbouw vo In de onderbouw werken 26 docenten onder leiding van afdelingsleider A.T. Seton. Deze afdeling verzorgt onderwijs voor zo’n 400 leerlingen. svp Brugperiode Omdat de leerlingen van verschillende basisscholen komen, zorgen de docenten voor een goede opvang en intensieve begeleiding. De eerste kennismaking tussen de nieuwe brugklasleerlingen en mentoren vindt plaats vóór de zomervakantie. Aan het begin van het schooljaar tijdens het brugklaskamp leren docenten en leerlingen elkaar echt goed kennen. De school heeft een tweejarige brugperiode. De leerling wordt geplaatst in een vmbo-t/havo-, een havo/vwo- of een vwo+-klas. De technasiumleerlingen worden verdeeld over de havo/vwo-klassen. De indeling is bewust gekozen om leerlingen zich optimaal te laten ontplooien. Voor de cursus 2012-2013 is gezien het aantal aangemelde leerlingen met een vwo-advies, naast de vwo+ brugklas een aparte 1 vwo-klas gevormd. Dit is een pilot. Het is nog niet bekend of een dergelijke klas in de daaropvolgende jaren naast de bestaande brugklassen, blijft bestaan. Om tot een integraal beeld van de leerling te komen gebruikt deze afdeling het ‘kwadrantmodel’ bij de bevordering. In dit model zijn onder andere de Citoscore, schoolresultaten, de uitslag van een schoolvragenlijst en de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs niveau) en eventuele zorgaspecten opgenomen. Docenten beoordelen het werk van tweedejaars t/h en h/v op twee niveaus. Na advies van de docentenvergadering bepalen ouder(s) en leerlingen in januari op welk niveau de leerling gedurende het laatste halfjaar getoetst wil worden. hbo vmbo 4 vmbo-t 3 vmbo-t 2 vmbo-t/havo 1 vmbo-t/havo 5 havo 4 havo 3 havo 6 vwo 6 vwo+ 5 vwo 5 vwo+ 4 vwo 4vwo+ 3 vwo 3 vwo+ 2 havo/vwo groep 8 WZ-leren Het activerende WZ-leren in de onderbouw krijgt gestalte in excursies, projecten en de extra vakken binnen de 4 periodes. Deze extra vakken richten zich per periode o.a. op kunst en cultuur, sport en op Onderzoeken en Ontwerpen. Dit laatste vak staat ook centraal binnen het technasium. We stimuleren de leerlingen binnen deze extra vakken (talentstromen) - en met name bij de kunstvakken - tot een beeldende, creatieve manier van denken. Dit als tegenhanger van het cognitieve denken. Leerlingen ontwikkelen zich eveneens ‘in de breedte’ door nieuwe indrukken buiten school. Zo zijn er diverse vakexcursies naar Rotterdamse musea voor de beeldende vakken, een fietsexcursie voor aardrijkskunde, en een bezoek aan NEMO en het Joods Historisch Museum. In het tweede jaar gaan de leerlingen ook de grens over met een stedenbezoek of een daguitwisseling. Talentstromen Afhankelijk van het niveau volgen ook de leerlingen in klas 2 deze talentstromen (extra vakken/modules) op het gebied van kunst en cultuur en sport. Het is onze bedoeling om de leerlingen van klas 2 in cursus 2013-2014 te plaatsen in een talentstroomklas: • klas 2 regulier, • klas 2 Sport, • klas 2 Kunst en Cultuur of • klas 2 Technasium. Het onderbouwteam geeft prioriteit aan deze onderwijsontwikkeling. 2 vwo+ 1 havo/vwo 1 vwo 1 vwo+ Pagina 20

Pagina 22

Interactieve digitale archief, deze gids of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van digi folders.

WZ SCHOOLGIDS 1213 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication